بابت چرت و پرت انداختن معذرت میخوام حالا امروز اولین دانستی خود را برای شما منتشر میکنم.
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید میشد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)تولید نمیشود، صبا (پراید سدان)تولید نمیشود و سایپا132 و 131 و 111 و 141 و وانت پراید (فرغون) در ایران عرضه کرد.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا باهدف ارتقا سطح کیفی محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود وتولید بر اساس پلتفرم X۱۰۰ راآغاز کرد ومحصولات خود را با نامهای جدید: سایپا111، سایپا 131،سایپا 132، سایپا 141 تولید میکند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه: گفته میشود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته میشوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه: متأسفانه هم اکنون خیابانها از میدان جنگ هم خطرناکتر شده است.
همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستونهای آن کمی تقویت شده ، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش ترین محصولات سایپا میباشد . البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.
رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در مرگ هموطنان ما در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد. در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده میکنند واجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند.سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد.
ولی این را بدانید که پراید در اصل یک ماشین رالی بوده و به همین علت است که موقع به حرکت افتادن ناگهانی شتاب زیادی دارد.
علت نا امن بودن پراید سایپا استفاده از مواد اولیه نامرغوب است در حالی که نمونه امریکایی و کره ای مقاومت بسیار زیاد است و با یک تصادف شدید امکان 50% مجروح شدن را دارد.
تا مطالب بعدی بای.
حداقعل موتورش له نمیشد.